Gezellig met mezelf op reis deel 8! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annelies Witte - WaarBenJij.nu Gezellig met mezelf op reis deel 8! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annelies Witte - WaarBenJij.nu

Gezellig met mezelf op reis deel 8!

Blijf op de hoogte en volg Annelies

06 Januari 2015 | Peru, Cuzco

Vorige update ging niet helemaal goed, als het goed is, is ie nu wel compleet.

Maandag zou ik m´n projectleidster Barbara uit Brazilie voor het eerst ontmoeten. Voor de kinderen was het nog vakantie, dus die zou ik pas volgende week zien. Maar zoals het hier gaat, ging het allemaal wat anders. Barbara moest onverwachts met een jongetje naar het ziekenhuis voor foto´s van z´n gebroken arm. Dus verschoof de afspraak naar dinsdag. Ik ging gelijk met haar mee naar waar het project plaatsvindt; een arm smerig raar klein dorpje, onverharde wegen, daken van golfplaat met stenen erop zodat het niet erafwaait, overal vuilnis langs de weg, etc.
Het is als het ware een buitenschoolse opvang, dus de kinderen gaan s´ochtends wel naar school. Dan rond een uur of 3/half 4, komen ze naar het project toe. De eerste week gingen we er alleen heen om op te ruimen, oude pennenbakken te vervangen en de boeken te sorteren. Samen met nog een andere vrijwilliger Jimmy hadden we aardig wat voor elkaar gekregen die week!
Woensdagavond was het natuurlijk NYE, waar iedereen al een tijd naar uitkeek. Veel reizigers die we hadden ontmoet in Arequipa zouden naar Cusco komen, the place to be tijdens NYE. Nou dat was het zeker! We hadden met z´n allen in de school gekookt, alpaca stond op het menu. Daarna rond een uur of 23.00 gingen we naar de Plaza de Armas.
Het is traditie hier om geel ondergoed te dragen, dat schijnt geluk te brengen in je liefdesleven in 2015, dus dat deden we dan maar met z´n allen haha. Tevens druiven eten en drie rondjes lopen om het plein, schijnt geluk te brengen. Samen met alle andere Peruanen, liepen we dan om 00.00 drie rondjes om het plein. Het vuurwerk was overal, niet altijd even veilig en om de 10 minuten zag je dan ook een grote vuurpijl afgaan middenin de menigte. Omdat we de avond ervoor ook al uit waren geweest, ontbrak de energie een beetje, maar het was een gave avond, eentje om niet te vergeten! De dag erna gelukkig vrij. Vrijdag zouden we weer naar het project gaan. Telkens verzamelen we in een hostel, waar de andere vrijwilligers ´wonen´. Om 10.00 maakten we de planning voor de volgende week, toen aten we wat en begon het keihard te stortregenen en te hagelen(!). We besloten maar lekker binnen te blijven en dan de zaterdag te gaan. Ik heb de hele middag met Jimmy uit Lima spaans gesproken, en goed veel foute spaanse zinnen geleerd.
Zaterdag dus de hele middag opgeruimd en schoongemaakt. Daarna weer met z´n allen uit geweest. Het regenseizoen komt nu toch wel helaas elke dag om de hoek kieken, maar nog drie weekjes en ik vlucht naar de zon.
Gister de eerste dag vrijwilligerswerk mét kinderen. Nou dat was wat. Ik zou ze een half uurtje engels leren, met als thema dieren. En het zijn een stelletje kippen bij elkaar. Niet luisteren, aan elkaar trekken, met krijtjes smijten etc. De dankbaarheid is ver te zoeken, maar dat zullen ze later wel beseffen haha. Gister waren er alleen 17 kinderen (jongens en meisjes, van 3 tot 14 jaar ongeveer), normaal gesproken zijn er 38 energieke kinderen. Toen barbara vroeg hoe het ging, en ik zei dat ze vrij veel energie hebben, begon ze hard te lachen en me waar te schuwen dat het dus normaal gesproken veel erger is. Ik ga het meemaken!

Update over m´n twee maanden na Cusco;

Met Stephanie, een meisje uit de US, ga ik waarschijnlijk naar het noorden van Colombia, Cartagena. We eindigen namelijk allebei tegelijkertijd. Daarna gaat de reis naar beneden, door Ecuador, en eindig ik in Lima, waar ik waarschijnlijk de laatste week van m´n reis bij m´n nog onbekende familie ga doorbrengen! We staan er allebei relaxed in, en zien wel waar we samen reizen en waar niet, maar we zitten qua reizen wel op een lijn.

Ik verlang eigenlijk al sinds de eerste week naar Hollandse kaas, hollandse boterhammen en een broodje KROKET. Dat zijn de eerste dingen die ik ga eten als ik terug ben!
Adiosss

  • 06 Januari 2015 - 20:23

    Simone:

    Waaaaah An! Wat vet, Cartagena!!! Ik wil ooook!

    Veel suc6 nog met die kindersss. Xxxxxxxxx

  • 07 Januari 2015 - 08:56

    Manon - Activity Int.:

    Klinkt gaaf en erg bijzonder, Oud en Nieuw in Cusco! Superleuk om te lezen! Hoop dat je het nieuwe jaar vol energie bent begonnen zodat je klaar bent voor de energieke kids op je project :-) Heel veel succes en heel veel plezier!
    Groetjes van Manon - Activity International

  • 09 Januari 2015 - 02:30

    Mathilde:

    Klinkt weer als een bijzondere en indrukwekkende tijd, daar in Cusco! Heerlijk he, die Zuid Amerikaanse kids... Haha.
    En wat ontzettend gaaf dat je naar Colombia gaat! Ik ben jaloers op je...
    Veel liefs en geniet er van!

  • 12 Januari 2015 - 18:29

    Ed En Monique:

    Ha Annelies, had net je moeder aan de lijn die vertelde van jouw blog.
    Vanaf nu gaan we je lekker volgen. Geweldig leuk wat je allemaal meemaakt.
    We gaan een inzameling houden om een stukkie jong belegen op te sturen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 9398

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 27 Maart 2014

Peru

Landen bezocht: