Gezellig met mezelf op reis 1 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annelies Witte - WaarBenJij.nu Gezellig met mezelf op reis 1 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annelies Witte - WaarBenJij.nu

Gezellig met mezelf op reis 1

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 November 2014 | Peru, Cuzco

Zaterdagochtend 07.00u stond ik al in het huis in Cusco waar ik de komende 8 weken zal verblijven: m'n gastgezinnetje.

M'n 'nieuwe moeder' was zo haar bed uitgerold. Ze ontving me in badjas. M'n 'nieuwe vader' stond al op het punt om te gaan werken. Na een korte rondleiding vond mn nieuwe moeder het een goed plan als ik even lekker ging bijslapen. Prima plan, dacht ik zo. Na twee uurtjes was ik alweer klaarwakker. M'n nieuwe moeder (eliana) ging boodschappen doen zei ze, en ik ging mee. Met een taxi werden we voor een marktje afgezet. Kleurrijk vanwege bloemen, groente, fruit en kruiden. Stinkend vanwege vlees en vis wat ongekoeld de hele dag daar zou blijven liggen als niemand het kocht.

Na het een en ander gekocht te hebben, weer terug naar huis. Daar ging ik haar helpen koken. Een hele kip die we op de markt hadden gekocht, werd uit elkaar getrokken. Alles wat van de kip ook maar een beetje smaak afgaf, ging in een pan voor soep. Zelfs de twee poten van de kip, maar dan moesten wel eerst de teentjes met nagels er lief af worden gehakt! Na el amuerzo dook ik toch even mn bed in. Om 19.00u werd ik door haar wakker gemaakt voor het avondeten. Vrijwel gelijk daarna lag ik alweer te slapen. Zondag. Met Eliana ging ik in de taxi, waar je zo'n 1.20€ per keer voor betaalt, naar het hoofdplein van Cusco: Plaza des Armas. Na wat te hebben rondgelopen, eindigden we in een grote kerk, waar ik als niet-gelovige een beetje ongemakkelijk de mis bijwoonde. Wel een mooie ervaring! Het was de dag om de doden te herdenken. 10 minuten later zat ik met opeens een stuk of 20 'nieuwe familieleden' aan de geroosterde kippenpoot. Het is nog erg lastig om Eliana goed te volgen, maar ze praat luid en duidelijk (daarbij heeft haar slechthorende man een goede invloed!) en als ik het niet snap, vertelt ze het zo nog een keer.
Smiddags had ik de eerste kennismaking met alle nieuwe studenten. Een kleine rondleiding door de stad met wat handige tips, zoals welke taxi's oke zijn en welke niet. Na afloop gingen we met zn allen nog wat drinken in een cafeetje. Tot nu toe word ik telkens om 5 of 6 uur uit mezelf wakker. Wel helemaal uitgerust maar dan om 20.00u verlang ik wel alweer naar wat slaap. Ik dus met een goedgekeurde taxi naar het huis. De wekker ging vroeg, maar ik was al twee uur voor de wekker klaar wakker. Ik werd 8u op school verwacht voor een schriftelijke en mondelinge test zodat ze m'n niveau spaans konden beoordelen. Die middag had ik dan m'n eerste lessen spaans! In Cusco althans. Op de middelbare school drie jaar spaans gehad maar dat is zo goed als allemaal weggezakt. Toch zat ik in een klasje met 6 meisjes, waarvan er twee al voor hun vierde week zaten en eentje al voor haar derde week. Zo slecht was ik dan blijkbaar toch niet haha.
Na de lessen volgde een welkomsetentje, met alle nieuwe studenten. Vanaf nu dus elke middag 4 uur les, met 20 minuten pauze.
Er is 1 nederlands meisje, en er zijn een paar uit Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, california, san Francisco, Australië, Engeland, dus naast het leren van spaans is het ook nog eens goed voor mn gebrekkige engels.

In m'n gastgezin is nog een vrouw aanwezig, die alle voorbereidingen treft wat betreft ontbijt en lunch. Terwijl m'n hostouders aan het werk zijn. Toen ik nog aan m'n ontbijt zat, 9.30u, stond zij al in de keuken om de lunch voor te bereiden. Ik zag al weer een lekker kippetje voorbijkomen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 9401

Voorgaande reizen:

01 December 2014 - 27 Maart 2014

Peru

Landen bezocht: